donderdag 14 juli 2011

Wat is een blog?

Een blog is een website waar u op een eenvoudige manier berichten, inclusief foto's en filmpjes, in chronologische volgorde kunt publiceren. Het publiek kan op die berichten reageren. Bloggers schrijven over alles en nog wat: tuinieren, lifestyle, een persoonlijk dagboek, bedrijfsnieuws enzovoort. Het hoeft zelfs niet altijd een volledig artikel te zijn. Door te microbloggen (Twitter) kunt u uw berichten delen met de wereld in minder dan 140 karakters. In tegenstelling tot bij bloggen kunt u in uw bericht geen film of foto integreren.

Zoals bij alle Web 2.0 toepassingen is de technologische drempel om met een blog aan de slag te gaan heel erg laag. U kunt snel en gratis uit de startblokken met een blog zonder zelf iets te installeren.

Bloggen en microbloggen bieden de mogelijkheid om de communicatie van uw organisatie of uw bedrijf bij te sturen. Met een blog kunt u een dynamisch, persoonlijk beeld van uw bedrijf op het web plaatsen. Een mooi voorbeeld daarvan is de bloggende archivaris van Coca Cola (http://www.coca-colaconversations.com/). Op een losse manier wordt er verteld over alles wat er rond het merk beweegt. De informele toon en stijl zijn de kracht ervan. Een blog is dus een goedkoop marketinginstrument en vult de traditionele website en nieuwsbrief aan.

Volledig in de stijl van Web 2.0, waar de consument de inhoud bepaalt, bouwt u een relatie op met uw publiek. Omdat lezers op een blogartikel kunnen reageren, is het belangrijk om met uw blog open te communiceren. Een blog met een stereotiepe opeenvolging van (pers)berichten zal snel zijn aantrekkingskracht verliezen.

Een blog kan ook in de hele interne informatiestroom van een bedrijf of organisatie een belangrijke pijler zijn. Met een blog kunt u de hoeveelheid interne mail reduceren. Het is een mooi digitaal alternatief voor het traditionele ad valvas.

Op deze manier bouwt u ook intern een geschiedenis van de organisatie op, wat heel nuttig kan zijn om interne kennis vast te leggen en nieuwe medewerkers in te werken. Als ze de blog lezen, krijgen ze op een losse en organise manier inzicht in de informele en formele eigenheden van de organisaties.

Bloggen biedt interessante en goedkope mogelijkheden maar het vraagt de nodige tijdsinvestering om alles te onderhouden. Bloggen omdat iedereen het doet, is gedoemd om te mislukken. Een een lege blog heeft een nefast omgekeerd effect.

Er zijn verschillende platformen; http://www.blogger.com/, http://www.wordpress.com/, http://www.tumblr.com/,

Onderstaande video legt uit wat een blog is:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten