woensdag 13 juli 2011

Misverstanden rond Social Media

Er bestaan heel wat misverstanden en/of vooroordelen rond de term "sociale media".


Een aantal worden hier opgesomd:





  1. Op Twitter spreekt iedereen over wat hij heeft gegeten.
    Dit is niet juist. Het misverstand komt door de omschrijving van Twitter die vaak gebruikt wordt in de traditionele media: Short messages about what you are doing. Twitter geeft je een mooi overzicht van wat er gaande is in de wereld. Er wordt wel eens over eten gesproken maar ook diepgaande conversaties of “breaking news”.



  2. Twitter brengt niets op dus is het geen lang leven beschoren
    De reden waarom Twitter/Facebook (nog) geen geld opbrengen komt door het feit dat ze zich daar nog niet op geconcentreerd hebben. Geld verdienen uit ruim 300 miljoen gebruikers is niet moeilijk, relevant blijven voor die gebruikers is dat wel. Daar concentreren ze zich op.



  3. LinkedIn is voor professionele contacten, Facebook voor persoonlijke contacten
    Klopt voor een deel maar het sluit niet uit dat je als professioneel geen Facebook of Twitter profiel zou maken.



  4. Deelnemen aan sociale netwerken kost veel tijd
    Een berichtje plaatsen op Twitter kan je doen terwijl je aan het wachten bent op iemand, terwijl je TV kijkt of tijdens de pauze op het werk. De gemiddelde Amerikaan kijkt 4 uur per dag TV. Is dat geen tijdverlies?



  5. “Sharing” is voor exibitionisten
    De mogelijkheid tot delen van informatie, hoop, dromen of gedachten maakt ons net menselijk.



  6. Je kan niets belangrijks zeggen in 140 karakters
    De 140 karakterlimiet heeft zijn oorsprong bij de 160 karakterlimiet van SMS. Je zou versteld staan hoeveel je kwijt kan in 140 karakters!



  7. Je kan geen geld verdienen met Twitter
    Niet rechtstreeks neen, dat klopt. Maar je kan wel een “fanbase” opbouwen waarmee je rechtstreeks kan communiceren!



  8. Er is teveel informatie
    Dit is hetzelfde als een bibliotheek verwijten dat er teveel boeken in staan. Een goede zoekmachine en wat tijd om het systeem te leren kennen doet wonderen.



  9. Sociale Media? Dat is voor nerds
    Het is zo dat IT mensen dit snel oppikken maar Facebook en Twitter zijn die fase al lang voorbij.

Bron: The Next Web

Geen opmerkingen:

Een reactie posten