donderdag 14 juli 2011

Sociaal netwerk: LinkedIn

LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk, actief sinds 5 mei 2003, dat gericht is op vakmensen. Sinds eind maart 2011 zijn er wereldwijd meer dan 100 miljoen geregistreerden. LinkedIn groeit de laatste jaren zeer sterk. In 2007 was het het snelst groeiende sociale netwerk in de VS met 189% groei. De top drie van LinkedIn landen zijn de VS (36 miljoen), India (6,5 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (4,5 miljoen). Maar ook Nederland (2 miljoen) en BelgiĆ« (750.000) behoren tot de top vijftien van landen waar LinkedIn wordt gebruikt. Nederland heeft zelfs de hoogste penetratiedichtheid van alle landen. De gemiddelde LinkedIn-gebruiker is een man van 41, heeft vijftien jaar werkervaring en heeft een huishouden dat gezamenlijk US$ 109.000,– per jaar verdient.





Het belangrijkste doel van de website is geregistreerden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt.




Deze lijst van contacten kan als volgt worden gebruikt:





  • Een netwerk is opgebouwd uit je directe contacten, de relaties van je contacten, enzovoort. Al deze personen kunnen behalve direct haar of zijn netwerk ook uitbreiden via een introductie door een reeds in het eerste- of tweedelijnsnetwerk aanwezige contactpersoon.


  • Het netwerk kan gebruikt worden voor het vinden van een baan, andere personen of zakelijke kansen, via aanbevelingen vanuit je netwerk.


  • Werkgevers kunnen vacatures plaatsen en mogelijke kandidaten zoeken.


  • Werkzoekenden kunnen het profiel van managers raadplegen en ontdekken welke van hun bestaande contacten haar of hem kan introduceren.


  • Mensen met een LinkedIn-profiel kunnen elkaar vragen stellen die andere vakmensen kunnen beantwoorden. LinkedIn Answers lijkt op Google Answers en Yahoo Answers, maar is evenals Wikiantwoorden[3] gratis. De vragen zijn bovendien meer zakelijk georiĆ«nteerd.

  • De SlideShare applicatie van LinkedIn maakt het mogelijk om de presentaties van al je contacten te bekijken, maar ook om experts in bepaalde bedrijfstakken of onderwerpen op te sporen. En erg belangrijk: ze helpt je om je professionele reputatie of merk te versterken. Dat doet ze door de presentaties een plaats te geven op je profielpagina. Je kunt er met andere woorden gemakkelijk je portfolio tonen.


  • Ook aan van hier bekende peilingen, polls genaamd kan men meedoen.


  • LinkedIn heeft de beschikking over groepen. Deze zijn te vergelijken met de clans van Netlog, waaronder enkele voor Wikipedianen (Meta).


(bron: wikipedia)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten